iknv.fi

Ratamestarin lausunto

 

Ratamestarin mietteitä


On ilo saada järjestää pyöräsuunnistuskilpailut yhdessä Suomen parhaista ja kansainvälisimmistä maastoista. Jämin kankaat ovat kauttaaltaan erittäin vauhdikkaat, joten voin luvata, että ketjuja saa ja pärjätäkseen tuleekin pitää kireällä. Maastoa halkova itä-länsisuuntainen harju sen sijaan mahdollistaa fyysisyyden elementin radoille. Vauhdikkuuden ja mäkisyyden vastapainoksi radoilla tarjoillaan purtavaa myös aivosoluille ja suunnistuksen sujuvuus joutuukin koetukselle maaston ”polkusyheriköissä”.

Kaiken kaikkiaan radoilla on kansainvälisen suuntauksen mukaisesti normaalia enemmän rasteja mitä Suomessa ollaan totuttu. Esimerkiksi miesten pääsarjan pitkänmatkan radalla on peräti 47 rastia, joten jos jokaiselle välille löytää optimireitin niin on varmasti tuloksissa korkealla 

Sprintissä koetellaan kilpailijoiden kykyä tehdä nopeita reitinvalintapäätöksiä ja suunnistaa tarkasti maitohappojen vallatessa reidet ja kehon. Pisimmillä radoilla lisäjännitystä tuo kilpailukeskuksessa yleisön paineen edessä tapahtuva kartankääntö. Rasteja on maastossa paljon ja myös lähekkäin, joten rastikoodin tarkastus on suotavaa.

Keskimatkan kilpailussa nousumetrit ovat viikonlopun maltillisimmat ja keskinopeus voikin nousta yllättävän korkeaksi. Siitä huolimatta suunnistusajattelu on syytä pitää edellä. Puolustusvoimat käyttävät keskimatkan maastoa aktiivisesti leiri- ja harjoittelumaastonaan, mikä on jättänyt jälkensä maastoon. Muutamia alueita käytetään mm. panssarivaunujen ajoharjoitteluun, minkä vuoksi näiden alueiden urastot ovat pääasiassa leveitä ja hiekkapohjaisia (pääasiassa pisteuraa). Näillä muutamilla tiheillä armeijan ”puhki ajamilla” alueilla on kartanluvun selkeyden vuoksi vain kaikkein leveimmät ja selkeimmät urat merkattu paksulla uramerkinnällä ja kapeaa uramerkintää on käytetty näitä kapeammista urista virallisten kuvausohjeiden vastaisesti. Tämä on tehty kartanlukua selkeyttämään maaston erikoispiirteen vuoksi.

Pitkällä matkalla päästään otattamaan kunnolla mies miestä kuin nais naistakin vastaan yhteislähtöjen merkeissä. Radoilla on sekä suunnistuksellista että fyysistä hajontaa, joten erityisen tarkkana numerojärjestyksen suhteen. Pisimmät radat käyvät kilpailukeskuksessa kääntämässä karttaa. Yhteislähtöradoilla on käytetty niin viesti-, perhos- kuin timanttihajontaakin, joten kannattaa muistin virkistykseksi tarkistaa nuo eri hajonnat tästä jutun alta.

Ratamestarina toivotan kaikille oikein mukavaa ja suunnistuksellista viikonloppua Jämillä!

Konsta Vanhanen

6.7.2017

Viestihajonta

          Viestihajonta

 Perhoshajonta            

                   Perhoshajonta

 Salmiakkihajonta

                  Salmiakkihajonta

iknv-net